Kelebihan Pakai Grounding&Voltage Wire?

Ruangan para mekanik kereta berkumpul. untuk sesiapa nak bertanyakan soal masalah enjin kereta anda boleh tanya di ruangan ini.

Postby nik6620 » Fri 07 Dec 2007 11:38 am

tapi bro.. takde kesan sampingan kat bateri ker?.. member aku ada ckp ,,, dia pakai grounding cable ni , bateri dia kong selepas 3 bulan,,, bateri baru,, alternator pon baru,,, so cam ner tu,.,,last2 dia bukak balik semua... pakai standart jer.. tak tau la kan,,cuma nak pastikan jer,,, tp yang pasti 2 org member aku jadi kes yang sama sejak pakai grounding cable ni....ade sape2 leh jelaskan tak???... aku nak pasang gak ni,, tapi kalau mudharat .. takut gak... kang tak pasal2 beli bateri baru,,, kopak den,,,#ed_op#img src="/forumproccv6/richedit/smileys/4.gif" border="0"#ed_cl# 
Nik



D.O.H.C....nyam,,nyam..  [URL=http://www.b]

[/URL]0.1.7.6.1.6.8.4. 2.6
User avatar
nik6620
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 170
Joined: Thu 20 Apr 2006 04:28 pm
Location: Kuala LUmpur

Postby 5zul » Fri 07 Dec 2007 03:40 pm

nik6620 wrote:tapi bro.. takde kesan sampingan kat bateri ker?.. member aku ada ckp ,,, dia pakai grounding cable ni , bateri dia kong selepas 3 bulan,,, bateri baru,, alternator pon baru,,, so cam ner tu,.,,last2 dia bukak balik semua... pakai standart jer.. tak tau la kan,,cuma nak pastikan jer,,, tp yang pasti 2 org member aku jadi kes yang sama sejak pakai grounding cable ni....ade sape2 leh jelaskan tak???... aku nak pasang gak ni,, tapi kalau mudharat .. takut gak... kang tak pasal2 beli bateri baru,,, kopak den,,,#ed_op#img src="/forumproccv6/richedit/smileys/4.gif" border="0"#ed_cl# 
#ed_op#br#ed_cl#jng pakai cap ayam mas... ambil yang rm 80 keatas....sebab kalau murah cable dia makan bateri.... sebab tak leh tampung kuasa yang di janakan...#ed_op#br#ed_cl#
~~ Dalam Kegelapan Malam Ader Sinaran ~~



memory Of Awan
---avatar kecilkan aja!
User avatar
5zul
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 3953
Joined: Mon 28 Mar 2005 12:11 pm
Location: ~~5zul 141070307~~ ~~memory Of Awan ~~

Postby zdie81 » Fri 07 Dec 2007 04:01 pm

nik6620 wrote:tapi bro.. takde kesan sampingan kat bateri ker?.. member aku ada ckp ,,, dia pakai grounding cable ni , bateri dia kong selepas 3 bulan,,, bateri baru,, alternator pon baru,,, so cam ner tu,.,,last2 dia bukak balik semua... pakai standart jer.. tak tau la kan,,cuma nak pastikan jer,,, tp yang pasti 2 org member aku jadi kes yang sama sejak pakai grounding cable ni....ade sape2 leh jelaskan tak???... aku nak pasang gak ni,, tapi kalau mudharat .. takut gak... kang tak pasal2 beli bateri baru,,, kopak den,,,#ed_op#img src="/forumproccv6/richedit/smileys/4.gif" border="0"#ed_cl# 
#ed_op#br#ed_cl##ed_op#br#ed_cl##ed_op#br#ed_cl##ed_op#br#ed_cl#aku pakai mende alah ni sejak bulan ogos lepas.Alhamdulillah x pernah lagi masalah beateri kong ni. Janji pastikan air bateri cukup ler. Seminggu sekali ke dua minggu sekali ker nak kene check....he he#ed_op#br#ed_cl#
User avatar
zdie81
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 683
Joined: Fri 09 Mar 2007 03:50 pm
Location: Kl, Ampang, Wangsa Maju, Gombak

Postby kelapa » Mon 19 May 2008 12:54 pm

grounding cable dan voltage stabilizer nih boleh dipasang sendiri ke? ada ke sapa2 tau kat mana nak connect, kalau org yang dah pakai sure tau punye
kelapa
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 10
Joined: Mon 19 Jun 2006 10:21 am
Location: selangor

Postby ispw » Wed 06 Aug 2008 07:36 pm

salam kat bro2 semua!
Nie citer aku masa pasang GC dengan VS.... Harap tak membosankan lah biler bacanyer.


Minggu lepas aku ader ler pasang GC kat persona. 5 point... 1point kat manifold ke ato distributer (aku sendirik pun bukannyer pandai sesangat psl injin nie), 3 point lagi diorang pasang kat body keta..... dan 1 point lagi kat cover enjin... Aik simplenyer diorang pasang... Jadik aku balik umah check kat internet diagram pasang GC nie... Jadi aku dapati 1 point utk alternator dan 1 point lagi kat manifold.... Hmmm betul ker diorang pasang GC nie kat keta aku? Jadi aku dah kira tak pueh ati....Ari nie aku gi satu kedei acc kat kepong...suruh dia cek GC....pastu cina tu cakap 1 point kena letak kat alternator.... Jadik aku pun suruhlah cina tu bukak balik GC aku tue dan pasang balik pada point yang sepatutnya...

Dia letak 1 point - alternator, 1 point kat manifold/distributor, 2 kat body, 1 kat bahagin enjin....

Pastu cina tue tengok VS aku lak.... dia kata ni barang boleh terbakar....nanti boleh bakar semua barang kat enjin bay! Haiya aku sudah ketar lutut.....ini macm tak bleh jadik....Bahaya nie...Brand VS aku tue namanya MAX HYPER....rega dalam RM60 hinggit jer....Sebab dia kata penah juai barang nie kat satu kastemer....lepas 2 bulan kastemer tue datang balik kat die yang VS tue dah terbakar dan bakar barang2 kat dalam enjin bay dia....

Soalannyer skarng.... VS dengan GC ni boleh posibilty terbakar ker???? Aper faktor yang menyebabkan ia boleh terbakar ato meletop? Harap bro2 dapat beri pendapat... 10Q
HiDup BiAr SeDap !!!!
ispw
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 112
Joined: Mon 28 Mar 2005 12:11 pm
Location: kl-melaka-perak

Postby bezita » Wed 05 Nov 2008 10:05 am

nik6620 wrote:tapi bro.. takde kesan sampingan kat bateri ker?.. member aku ada ckp ,,, dia pakai grounding cable ni , bateri dia kong selepas 3 bulan,,, bateri baru,, alternator pon baru,,, so cam ner tu,.,,last2 dia bukak balik semua... pakai standart jer.. tak tau la kan,,cuma nak pastikan jer,,, tp yang pasti 2 org member aku jadi kes yang sama sejak pakai grounding cable ni....ade sape2 leh jelaskan tak???... aku nak pasang gak ni,, tapi kalau mudharat .. takut gak... kang tak pasal2 beli bateri baru,,, kopak den,,,#ed_op#img src="/forumproccv6/richedit/smileys/4.gif" border="0"#ed_cl# 

yeke biar btul,aku dlu 1st pkai VS RM68 xde beza pn..mbazir je..pas2 pcik aku bg pnjm i-charge 1ari,soknye aku trs beli i-charge 2 tp hrge mhal oo,rm595..tp mmg trase beza..smpi skrg aku stil pki lg..pape pm bnda ni kalo rsk ada waranti 1thun..
bezita
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 8
Joined: Tue 21 Oct 2008 02:39 pm

Postby fadly98 » Mon 10 Nov 2008 08:29 am

aku ada terbaca review dari expert ttg penggunaan VS dan GC yang mengatakan ia pembaziran kerana 0% dalam perfomance kereta.
User avatar
fadly98
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 2623
Joined: Thu 09 Nov 2006 08:21 am
Location: Kuantan, Pahang

Postby teknokrat » Thu 22 Jan 2009 03:05 pm

Sebenrnya tujuan pasng VS ngn GC ni bukan untuk tambah performance keta, kena paham tu.

Tujuan die untuk stabilkan voltage bila kita pakai byk barangan ICE dalam keta. Lagi satu bila keta dh lama,
alternator akan kurang power utk cas balik dan akan menyebabkan korang punya lampu jadi malap,
power window slow dan bermacam2 lagi.

Lagi satu kalau kes terbakar ataupun makan bateri, bukan sebab GC & VS ni, tapi sebab pemasangan yang salah.
Kalau xtau mana satu point yang patut letak GC ni, better bagi wireman pakar buat. Jangan pandai2 bubuh je.
Lepas tu salahkan VS & GC.

So, buat keptusan bijak dengan pelaburan yang anda buat. Jangan disebabkan hanya nk jimat upah pomen
RM10-rm20 utk pasng mende ni, korang rugi beratus2 sebab xdpat kesan daripada VS & GC yang korang beli tu.
teknokrat
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 11
Joined: Tue 15 May 2007 11:28 pm

Postby esey » Mon 02 Feb 2009 01:46 am

btl tu, pemasangan kena betul & paling penting 1 cable dari alternator ke bateri kena pasang utk support caj pada bateri. sebab bila guna gc ni, bateri cepat kehilangan caj, so cable dari alternator ke bateri tu la yg akan support caj pada bateri. aku dh pakai 4 taun, so far alhmdulillah x de masalah
esey
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 45
Joined: Thu 28 Sep 2006 11:05 am
Location: bandaraya anggerik

Postby esey » Mon 02 Feb 2009 02:31 am

[quote="ispw"]salam kat bro2 semua!
Nie citer aku masa pasang GC dengan VS.... Harap tak membosankan lah biler bacanyer.


Minggu lepas aku ader ler pasang GC kat persona. 5 point... 1point kat manifold ke ato distributer (aku sendirik pun bukannyer pandai sesangat psl injin nie), 3 point lagi diorang pasang kat body keta..... dan 1 point lagi kat cover enjin... Aik simplenyer diorang pasang... Jadik aku balik umah check kat internet diagram pasang GC nie... Jadi aku dapati 1 point utk alternator dan 1 point lagi kat manifold.... Hmmm betul ker diorang pasang GC nie kat keta aku? Jadi aku dah kira tak pueh ati....Ari nie aku gi satu kedei acc kat kepong...suruh dia cek GC....pastu cina tu cakap 1 point kena letak kat alternator.... Jadik aku pun suruhlah cina tu bukak balik GC aku tue dan pasang balik pada point yang sepatutnya...

Dia letak 1 point - alternator, 1 point kat manifold/distributor, 2 kat body, 1 kat bahagin enjin....

Pastu cina tue tengok VS aku lak.... dia kata ni barang boleh terbakar....nanti boleh bakar semua barang kat enjin bay! Haiya aku sudah ketar lutut.....ini macm tak bleh jadik....Bahaya nie...Brand VS aku tue namanya MAX HYPER....rega dalam RM60 hinggit jer....Sebab dia kata penah juai barang nie kat satu kastemer....lepas 2 bulan kastemer tue datang balik kat die yang VS tue dah terbakar dan bakar barang2 kat dalam enjin bay dia....

Soalannyer skarng.... VS dengan GC ni boleh posibilty terbakar ker???? Aper faktor yang menyebabkan ia boleh terbakar ato meletop? Harap bro2 dapat beri pendapat... 10Q[/quote]



vs ni x blh menyebabkan terbakar jika ianya di sertakan fius keselamatan. fius tu berfungsi mengawal elektrik yg di caj oleh vs. jika elektrik yg mengalir berlebihan, fius tersebut akan putus menyebabkan elektrik yg telah di caj oleh vs x dpt di salirkan kpd kereta dan ini dapat menyelamatkan komponen2 kereta dr terbakar. kebanyakan vs yg berharga murah x di bekalkan dgn fius keselamatan, jadi kemungkinan utk terbakar mmg ada. kualiti n perfomance pun kurang memberangsangkan,silap2 x de perbezaan pn. biasa la brg murah, nak jimat kos.

aku pn pakai, setakat ni dah 4 taun aku pakai, alhmdulillah x mendatangkan masalah. perfomance masih mantap, enjin ringan, aircond sejuk, lampu terang. yg paling best, menjimatkan minyak...
esey
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 45
Joined: Thu 28 Sep 2006 11:05 am
Location: bandaraya anggerik

Postby rays » Fri 17 Apr 2009 04:14 pm

kelapa wrote:grounding cable dan voltage stabilizer nih boleh dipasang sendiri ke? ada ke sapa2 tau kat mana nak connect, kalau org yang dah pakai sure tau punye


minimum 5 points :

1. distributor
2. body / firewall
3. cover enjin
4. intake manifold
5. alternator

just my 2 cents....
:: DRIVE THE FUTURE ::
User avatar
rays
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 242
Joined: Wed 04 Mar 2009 10:05 am
Location: perak

.......

Postby agil » Mon 25 May 2009 09:38 pm

brand aper yg bro pkai?
klau brand besa, pkai byk2 pun xbyk beza fungsi dia..mcm membazir jer..
tgk capasitor dia cne, besar ke then bpe byk?
klau jenis besa, besanya cover dia besi...
xnampak dlm, klau bukak, tgk capasitor dia alahai cenonet jer.. then ada 1-2 jer..
so biler capasitor kecik n sikit, dia xdpt full support utk stabilkan tenaga elektrik yg diperlukan.
better bro amek jnis pivot raizin... tp awas... pastikan yg ori bkan tiruan...
cover dia jnis transparent, ley nampak capasitor dia ada 4-5 n besar2 saiznya..
raizin ader byk jenis voltage stabillizer...
ader blue, purple, red, yellow...
setiap jenis warna ader fungsi tersendiri...
yg paling latest pivot mega raizin klau xsilap saya.. kaler ungu...
yg lain mcm blue utk stabilkan voltage pd bateri...
red utk stabilkan voltage utk sistem api pd kabel plug n spark plug..
yellow utk stabilkan sistem audio.. klau xsilap...
so klau pkai byk2 pun xper coz stiap jnis ader fungsi yg tersendiri..

<- bro jeroll yg habaq kat gua nih.
User avatar
agil
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 907
Joined: Mon 04 May 2009 09:16 pm
Location: ProCC HQ

Postby steven goo » Thu 16 Jul 2009 11:28 am

Saya adalah seorang pemandu Proton Waja 1.6(M). Saya telah menggunakan kereta ini hampir 5 tahun. minggu lepas saya hantar kereta saya pergi ke bengkel untuk servis.Mekanik di situ telah memperkenalkan kepada saya satu jenis produk untuk menjimatkan minyak.Produk ini juga boleh menbuatkan jangka hayat enjin kereta lebih tahan lama dan lebih kuasa.Pada mulanya saya berasa kurang yakin tetapi saya mencubanya juga setelah diberi jaminan oleh mekanik disitu.Selepas seminggu menggunakannya saya dapati ianya berhasil.Apa yang dikatakan oleh mekanik itu adalah betul malah kereta saya rasa lebih ringan, mendaki tempat tinggi lebih mudah, penghawa dingin lebih sejuk dan sistem audio lebih mantap.Bagi saya produk ini sangat istimewa kerana produk ini dipasang tanpa diubahsuai.Jadi enjin kereta saya tidak terjejas walau sedikit pun.Produk ini dinamakan Guang Dao volt stabilizer. Untuk maklumat lanjut sila layari www.vclassmotorsport.com
steven goo
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 21
Joined: Thu 16 Jul 2009 10:09 am

eh.. aku mushkil ni.... please.......

Postby Rasyid » Fri 17 Jul 2009 05:38 pm

aku pasang graunding cable jename HKS 5 point.. tapi xde die pasang pegi alternator pun... yang die buat....

1-    distributor,
2-    body kete,
2-    kat cover enjin....  

semua point tu dari panel hitam bateri.....

macamane nak betulkan??? ajar aku.... ??? performan ok, tapi nak buat yang terbaik tuk bini aku tu....
NICK          ;      RASYID
NO AHLI    ;      2222
PROCC       ;      HQ , KEDAH
NO TEL   ;     0134228531
YM           ;     kanchie_87@yahoo.com
RALLY ///  ART
User avatar
Rasyid
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 217
Joined: Tue 05 Aug 2008 11:54 am
Location: Sg. Petani,KL,keramat JB, kuala Lipis

emmm tolongla....

Postby Rasyid » Sat 18 Jul 2009 08:58 pm

xde yang nak tolongkeee????uhhhhhhhhuuuuuhuhuhuhuhu
NICK          ;      RASYID
NO AHLI    ;      2222
PROCC       ;      HQ , KEDAH
NO TEL   ;     0134228531
YM           ;     kanchie_87@yahoo.com
RALLY ///  ART
User avatar
Rasyid
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 217
Joined: Tue 05 Aug 2008 11:54 am
Location: Sg. Petani,KL,keramat JB, kuala Lipis

PreviousNext

Return to Enjin Talk V2

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 3 guests

cron