Waja vs waja campro vs waja mivec

Ruangan Waja@ProCC dan perbincangan semua pengguna Proton Waja sahaja.

Waja vs waja campro vs waja mivec

Postby DeniyelWHL » Wed 11 Mar 2009 04:27 pm

assalamualaikun otai2 waja...

aku nk mintak pendapat ckit la psl waja ni antara waja lbh kurang tahun 2000 ke 2003 dengan waja campro tahun 2006 atau pon waja yang combet enjin mivec. mane lebih berbaloi untuk dimiliki.dari segi kelebihan setiap kete tersebut.penggunaan pertrol mcm mane lak.kelancaran.tahap penyelenggaraan.

deniyelhusin@yahoo.com                    [URL=http://Prepaid4U.Net/index.php?id=deniyel84]http://Prepaid4U.Net/index.php?id=deniyel84
[/URL]
User avatar
DeniyelWHL
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 239
Joined: Fri 24 Aug 2007 11:52 am
Location: Sabak Bernam ---> Kuala Selangor

Re: Waja vs waja campro vs waja mivec

Postby apis8ty4 » Sun 15 Mar 2009 07:18 pm

DeniyelWHL wrote:assalamualaikun otai2 waja...

aku nk mintak pendapat ckit la psl waja ni antara waja lbh kurang tahun 2000 ke 2003 dengan waja campro tahun 2006 atau pon waja yang combet enjin mivec. mane lebih berbaloi untuk dimiliki.dari segi kelebihan setiap kete tersebut.penggunaan pertrol mcm mane lak.kelancaran.tahap penyelenggaraan.


sALAm brO dEniyEL...pAdA akU ikUt sElErA..kO jEnis bAwAk alA2 apE..?rAcE..?riLEks..?pAdA akU wAjA cAmprO...bUkAn sEbAb akU pAkAi enjin cAmprO..tApi dAri sEgi RND dAa mmg tErbUkti..enjin diE xpErnAh lAgi adE mAsALAh...tApi mEndE2 kEcik yAng rEmEh2...mEmbEr akU bOLt on tUrbO wAjA cAmprO pOwn mmg dAa tErbUkti kEkUatAn diE...kALAu mivEc jAngAn laaa kO bAndingkAn kEkUasAan enjin diE ngAn enjin N/A cAmprO n mitsU ni...sAh sAh lAa bEbEzA...sO fikir2kAn laaa kALAu kO nAk nOmbOr2 orAng yang mmg arif dAlAm hAL ni nAnti akU pm kO...
[size=2][SIZE=2]       R i a n g   .   R i a   .   R a y a         
dah  berderet  R3  bolehla  bikin  union[/FO
apis8ty4
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 106
Joined: Mon 27 Nov 2006 02:52 pm
Location: gOmbAk

Re: Waja vs waja campro vs waja mivec

Postby DeniyelWHL » Mon 23 Mar 2009 07:57 am

sALAm brO dEniyEL...pAdA akU ikUt sElErA..kO jEnis bAwAk alA2 apE..?rAcE..?riLEks..?pAdA akU wAjA cAmprO...bUkAn sEbAb akU pAkAi enjin cAmprO..tApi dAri sEgi RND dAa mmg tErbUkti..enjin diE xpErnAh lAgi adE mAsALAh...tApi mEndE2 kEcik yAng rEmEh2...mEmbEr akU bOLt on tUrbO wAjA cAmprO pOwn mmg dAa tErbUkti kEkUatAn diE...kALAu mivEc jAngAn laaa kO bAndingkAn kEkUasAan enjin diE ngAn enjin N/A cAmprO n mitsU ni...sAh sAh lAa bEbEzA...sO fikir2kAn laaa kALAu kO nAk nOmbOr2 orAng yang mmg arif dAlAm hAL ni nAnti akU pm kO...[/quote]

tula aku pon tgh confius nie.ape kelebihan waja lame ngn waja campro.dari segi ekonomi.mane lagi yg save.aku ni pakai kete xder la race sgt.kdng2 je.byk relaxs je.lagi satu aku keje pon pakai kete byk bwk g site msuk kampung2 kebun2.tu yang nk mintak pendapat otai waja nie.mane yang dah pakai waja 1st model ape pendapat die berbanding waja campro.sbb tgk pasaran harga skang nie waja lame bawah 25k dah leh dapt.waja campro dekat2 40k xjauh dengan waja mivec tahun 2000 ke 2002

deniyelhusin@yahoo.com                    [URL=http://Prepaid4U.Net/index.php?id=deniyel84]http://Prepaid4U.Net/index.php?id=deniyel84
[/URL]
User avatar
DeniyelWHL
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 239
Joined: Fri 24 Aug 2007 11:52 am
Location: Sabak Bernam ---> Kuala Selangor

Postby imhotep » Mon 23 Mar 2009 11:46 am

sdikit pendapat..

dulu aku pening gak time source nak bli waja atau pedana..nak cari keta pakai jap je lam 2 tahun sblum kawin..last2 jupa waja campro auto yg plastik krusi pun dok ada lagi..

waja campro - kurang masalah bodoh2 cam power window..panel patah etc
                      - save myk bg aku le ( dpt dlm 380km - rm 50 ) tp maintain 170~180km/h le
                      - pikup lembab gilo..tp power band time main highway syioqq gilos..
                        (masalah ni diatasi dgn wat blk ekzos = mmg cun)
                      - nak masuk tune ecu xleh kecuali unichip
                        ( aku nak pasang RSM pun pomen xtau diagram )
                    

waja mitsu   - byk masalah bodoh2 cam disebut diatas
                    - pickup best..mid range power pun ok..
                    - leh masuk mcm2 tuner

waja mivec  - aku xtau sebab xnah bwk..

p/s..mlm jumaat lepas aku kene tapau kat highway nilai ngan waja mitsubishi..dan waja tu ditapau plak oleh lancer GT(mivec)..akulah yg paling blakang walhal aku dok tgh rembat dkat2 210km/h dah..plan2 diorang hilang..geyylaa aih

so untuk perfomance amik mivec la kot..
User avatar
imhotep
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 27
Joined: Tue 17 Mar 2009 04:58 pm

Postby Akish » Mon 23 Mar 2009 12:43 pm

Salam Bro2 sekelian..

macamane nak kenal waja mivec n waja mitsu??..
kalu campro, da kunpem2 da tuleh kat but blakunk tuh..
sbb saya pun pake waja  tahun 2002 kuar kete tuh..
and transmisssionnye pon manual..
jadi nak gak taw kete sy tuh waja ape..

stakat ni yang saya bawak kete tuh paling laju cecah 170km/j (lebey dari ni sy sendiri pun cuak gak)..


tapi ble nek bukit cthnya kat area sg.tua-ulu yam tuh, buleh la nek n tgglkan kete2 yg saye bajet leh nek ngan lajunye, tapi upenye cicir gak kat blakunk..
nek genting pun lebey kurg jek..
maybe cara pemanduan mempengaruhi kot ..

cume standard masalah2 waja ni biase la

1. tingkap ske stuck bek depan atau blakunk..
2. takleh pake barang2 x ori sbb nanti menambahkan masalah..cthnya: pnah bli headlamp taiwan punye sbb nak harge murah, tap pake sebulan da berlumut2 kat bahagian dalam..
3. ble langgar lubang, bunyi absorber mmg nyaketkan at n tinge..
4. lagi satu aircondnye saluran kuar tuh (ala tak taw namenye) mende yg bertingkat2 tuh ske tercabot2, patah la..
5. centre lock pon ske wat hal..
6. pemegang pintu pon ske la patah la tcabot la..adoiii..lembot sgt agaknya..

stakat ni tu jela..
pake waja ni best cume kos tinggi cket baik dari segi maintenance n myk n etc.
cume kalu disuruh bagi markah kat waja nih, sy kasik 90/100%..
User avatar
Akish
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 368
Joined: Tue 30 Oct 2007 06:05 pm
Location: Klang/Diamond Bay,PERAK/Gold Sand,KELANTAN/Gombak

Postby DeniyelWHL » Mon 23 Mar 2009 02:24 pm

imhotep wrote:sdikit pendapat..

dulu aku pening gak time source nak bli waja atau pedana..nak cari keta pakai jap je lam 2 tahun sblum kawin..last2 jupa waja campro auto yg plastik krusi pun dok ada lagi..

waja campro - kurang masalah bodoh2 cam power window..panel patah etc
                      - save myk bg aku le ( dpt dlm 380km - rm 50 ) tp maintain 170~180km/h le
                      - pikup lembab gilo..tp power band time main highway syioqq gilos..
                        (masalah ni diatasi dgn wat blk ekzos = mmg cun)
                      - nak masuk tune ecu xleh kecuali unichip
                        ( aku nak pasang RSM pun pomen xtau diagram )
                    

waja mitsu   - byk masalah bodoh2 cam disebut diatas
                    - pickup best..mid range power pun ok..
                    - leh masuk mcm2 tuner

waja mivec  - aku xtau sebab xnah bwk..

p/s..mlm jumaat lepas aku kene tapau kat highway nilai ngan waja mitsubishi..dan waja tu ditapau plak oleh lancer GT(mivec)..akulah yg paling blakang walhal aku dok tgh rembat dkat2 210km/h dah..plan2 diorang hilang..geyylaa aih

so untuk perfomance amik mivec la kot..


mmg jimat tul la lau mcm tu. RM50 dpt 380 km = RM 10 dpt lebih 75 km. nk di bandingkan dengan Gen-2 Auto RM10 dpt lebih kurang 65km ke 70km je same ngan iswara 1.3 m aku.Campro auto mmg lembab kot bro.aku lau pakai kete mak aku.nk memotong mmg rase mcm nk tolak je kete tu.lagi satu lau naik bukit tinggi.tuka gear 3 pon leh kene potong ngan kancil lagi.

p/s..aku rase waja mitsu tu dah convert enjin mivec kot.sbb dari segi teori campro enjin S4PH DOCH 110hp yang waja mitsu enjin 4G18 SOCH 102hp je.

mmg dlm pale otak nie nak angkat mivec.harga pon lagi murah dari campro.tp takut x terjaga.sbb xtau lagi mcm mane maintenannye.takut minyak mcm merce je.parah lau wat keje pakai kete mivec.

deniyelhusin@yahoo.com                    [URL=http://Prepaid4U.Net/index.php?id=deniyel84]http://Prepaid4U.Net/index.php?id=deniyel84
[/URL]
User avatar
DeniyelWHL
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 239
Joined: Fri 24 Aug 2007 11:52 am
Location: Sabak Bernam ---> Kuala Selangor

Postby DeniyelWHL » Mon 23 Mar 2009 02:53 pm

Akish wrote:Salam Bro2 sekelian..

macamane nak kenal waja mivec n waja mitsu??..
kalu campro, da kunpem2 da tuleh kat but blakunk tuh..
sbb saya pun pake waja  tahun 2002 kuar kete tuh..
and transmisssionnye pon manual..
jadi nak gak taw kete sy tuh waja ape..

stakat ni yang saya bawak kete tuh paling laju cecah 170km/j (lebey dari ni sy sendiri pun cuak gak)..


tapi ble nek bukit cthnya kat area sg.tua-ulu yam tuh, buleh la nek n tgglkan kete2 yg saye bajet leh nek ngan lajunye, tapi upenye cicir gak kat blakunk..
nek genting pun lebey kurg jek..
maybe cara pemanduan mempengaruhi kot ..

cume standard masalah2 waja ni biase la

1. tingkap ske stuck bek depan atau blakunk..
2. takleh pake barang2 x ori sbb nanti menambahkan masalah..cthnya: pnah bli headlamp taiwan punye sbb nak harge murah, tap pake sebulan da berlumut2 kat bahagian dalam..
3. ble langgar lubang, bunyi absorber mmg nyaketkan at n tinge..
4. lagi satu aircondnye saluran kuar tuh (ala tak taw namenye) mende yg bertingkat2 tuh ske tercabot2, patah la..
5. centre lock pon ske wat hal..
6. pemegang pintu pon ske la patah la tcabot la..adoiii..lembot sgt agaknya..

stakat ni tu jela..
pake waja ni best cume kos tinggi cket baik dari segi maintenance n myk n etc.
cume kalu disuruh bagi markah kat waja nih, sy kasik 90/100%..



tu waja mitsu enjin 4G18 SOCH.tu jela yang aku tau pasal waja nie secara teori nye je.nk best tuka mivec transmisi dual auto + manual.tp aku xtau la kekuatanya sejauh mane.dari segi maintenance lagi laxtau.lom ader otai yg bagi pandangan lagi pasal waja mivec nie.

deniyelhusin@yahoo.com                    [URL=http://Prepaid4U.Net/index.php?id=deniyel84]http://Prepaid4U.Net/index.php?id=deniyel84
[/URL]
User avatar
DeniyelWHL
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 239
Joined: Fri 24 Aug 2007 11:52 am
Location: Sabak Bernam ---> Kuala Selangor

Postby imhotep » Mon 23 Mar 2009 03:03 pm

main highway mmg le jimat incik..waja campro auto kalau compare dgn campro manual long distance atas highway, lagi jimat auto..sbab final drive dia lg kecik..

auto     = 4.333
manual = 4.4

base keta haku ..campro 110km/h -> +- 2750RPM

dulu2 sblm setting exhaust dpt paling kuat dlm 350km/RM50..ni pun tekan kaw2 gak..150~160km/h..pas wat exhaust ituhari syoq plak lari....

aku la ni dah xleh bwk kurang 160km/h dah..jb balik kangar mlm2 buta sorang2 kalu bwk 120~130km/h,alahai rasa keta cam slow sgt2..

tapi bila aku slalu maintain atas 170km/h so maintanance keta jadik up sket..myk aku pakai eneos semi sintetik 10/40w..spatutnya max 7k br tukar..tapi aku 3~4k km dah kene tukar..klikatan myk dah out..hangit satu mcm
User avatar
imhotep
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 27
Joined: Tue 17 Mar 2009 04:58 pm

Postby semerah padi » Mon 23 Mar 2009 09:43 pm

Akish wrote:Salam Bro2 sekelian..

macamane nak kenal waja mivec n waja mitsu??..
kalu campro, da kunpem2 da tuleh kat but blakunk tuh..
sbb saya pun pake waja  tahun 2002 kuar kete tuh..
and transmisssionnye pon manual..
jadi nak gak taw kete sy tuh waja ape..

stakat ni yang saya bawak kete tuh paling laju cecah 170km/j (lebey dari ni sy sendiri pun cuak gak)..


tapi ble nek bukit cthnya kat area sg.tua-ulu yam tuh, buleh la nek n tgglkan kete2 yg saye bajet leh nek ngan lajunye, tapi upenye cicir gak kat blakunk..
nek genting pun lebey kurg jek..
maybe cara pemanduan mempengaruhi kot ..

cume standard masalah2 waja ni biase la

1. tingkap ske stuck bek depan atau blakunk..
2. takleh pake barang2 x ori sbb nanti menambahkan masalah..cthnya: pnah bli headlamp taiwan punye sbb nak harge murah, tap pake sebulan da berlumut2 kat bahagian dalam..
3. ble langgar lubang, bunyi absorber mmg nyaketkan at n tinge..
4. lagi satu aircondnye saluran kuar tuh (ala tak taw namenye) mende yg bertingkat2 tuh ske tercabot2, patah la..
5. centre lock pon ske wat hal..
6. pemegang pintu pon ske la patah la tcabot la..adoiii..lembot sgt agaknya..

stakat ni tu jela..
pake waja ni best cume kos tinggi cket baik dari segi maintenance n myk n etc.
cume kalu disuruh bagi markah kat waja nih, sy kasik 90/100%..

sy stuju sgt2 ngan kata2 akish nie.sy pun pkai waja first model gak.plng ketara mslh tngkp n lockdoor.smua yg pkai waja lama mengalami bnda yg sama.
semerah padi
Ahli Berbayar ProCC
 
Posts: 49
Joined: Fri 21 Nov 2008 10:54 pm

Postby MrXLast » Thu 09 Apr 2009 11:31 am

salam kengkawan... ni lah first post aku selepas beberapa tahun...
ehhehehe busy lah..

k nak tanya skit...
aku pakai waja campro tahun 2006... aku ingat nak tukar ekzos besar sikit... cuma masalah nya sekarang nih aku takut minyak aku larap lah plak...

ok ke kalau pakai ekzos besar... sebab keta aku ni selalu long distance.. boleh dikatakan ari ari...
JuSt BrInG iT
User avatar
MrXLast
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 0
Joined: Tue 17 Jan 2006 03:36 pm
Location: JB

Postby imhotep » Thu 09 Apr 2009 11:49 am

MrXLast wrote:salam kengkawan... ni lah first post aku selepas beberapa tahun...
ehhehehe busy lah..

k nak tanya skit...
aku pakai waja campro tahun 2006... aku ingat nak tukar ekzos besar sikit... cuma masalah nya sekarang nih aku takut minyak aku larap lah plak...

ok ke kalau pakai ekzos besar... sebab keta aku ni selalu long distance.. boleh dikatakan ari ari...



ekzos besar ni piping ke yg besar atau muffler yg besar..? ke semua besar..? heh..

- untuk piping maximum untuk 1.6 rasanya 2"..
- muffler blakang kalau boleh taruk jenis s-flow..untuk maintain bunyi..minyak ngan top speed..( sebab ko nak long distance ye x )
- exhaust mau cun baru leh blah dan jimat gilos..
User avatar
imhotep
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 27
Joined: Tue 17 Mar 2009 04:58 pm

Postby MrXLast » Thu 09 Apr 2009 01:34 pm

imhotep wrote:
MrXLast wrote:salam kengkawan... ni lah first post aku selepas beberapa tahun...
ehhehehe busy lah..

k nak tanya skit...
aku pakai waja campro tahun 2006... aku ingat nak tukar ekzos besar sikit... cuma masalah nya sekarang nih aku takut minyak aku larap lah plak...

ok ke kalau pakai ekzos besar... sebab keta aku ni selalu long distance.. boleh dikatakan ari ari...



ekzos besar ni piping ke yg besar atau muffler yg besar..? ke semua besar..? heh..

- untuk piping maximum untuk 1.6 rasanya 2"..
- muffler blakang kalau boleh taruk jenis s-flow..untuk maintain bunyi..minyak ngan top speed..( sebab ko nak long distance ye x )
- exhaust mau cun baru leh blah dan jimat gilos..


mana lagi bagus??? piping yang besar ke mufler yang besar??? ke nak direct piping jerk... eheheheh
JuSt BrInG iT
User avatar
MrXLast
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 0
Joined: Tue 17 Jan 2006 03:36 pm
Location: JB

Re: Waja vs waja campro vs waja mivec

Postby MrXLast » Thu 09 Apr 2009 01:41 pm

DeniyelWHL wrote:assalamualaikun otai2 waja...

aku nk mintak pendapat ckit la psl waja ni antara waja lbh kurang tahun 2000 ke 2003 dengan waja campro tahun 2006 atau pon waja yang combet enjin mivec. mane lebih berbaloi untuk dimiliki.dari segi kelebihan setiap kete tersebut.penggunaan pertrol mcm mane lak.kelancaran.tahap penyelenggaraan.


wa'alaikumsalam...

sebelum aku jawab aku nak minta maaf sebab selit pasal ekzos kat thread kau nih.. eheeheheh aku pernah lenjan waja office aku... enjin mitsu.. leh tahan arr... pickup ada lajak pon leh tahan..... masalah lain tu aku tak tau lah... cuma aku yang selalu aku dengar yang selalu problem power window ngan central lock.. yang lelain tu tak taulah...

kalau keta aku yang berenjin campro pickup memang takder lah.. tapi lajak kat highway leh tahan... tu standard jer tuh.. eheheh berlagak plak bunyinya... ari tu power window problem.. skang nih absorber belakang aku dengan brek macam ada masalah... lom gi check lagi.. jangan absorber bocor dah..

kalau waja mivec no komen....
JuSt BrInG iT
User avatar
MrXLast
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 0
Joined: Tue 17 Jan 2006 03:36 pm
Location: JB

Re: Waja vs waja campro vs waja mivec

Postby apis8ty4 » Sat 18 Apr 2009 05:34 pm

MrXLast wrote:
DeniyelWHL wrote:assalamualaikun otai2 waja...

aku nk mintak pendapat ckit la psl waja ni antara waja lbh kurang tahun 2000 ke 2003 dengan waja campro tahun 2006 atau pon waja yang combet enjin mivec. mane lebih berbaloi untuk dimiliki.dari segi kelebihan setiap kete tersebut.penggunaan pertrol mcm mane lak.kelancaran.tahap penyelenggaraan.


wa'alaikumsalam...

sebelum aku jawab aku nak minta maaf sebab selit pasal ekzos kat thread kau nih.. eheeheheh aku pernah lenjan waja office aku... enjin mitsu.. leh tahan arr... pickup ada lajak pon leh tahan..... masalah lain tu aku tak tau lah... cuma aku yang selalu aku dengar yang selalu problem power window ngan central lock.. yang lelain tu tak taulah...

kalau keta aku yang berenjin campro pickup memang takder lah.. tapi lajak kat highway leh tahan... tu standard jer tuh.. eheheh berlagak plak bunyinya... ari tu power window problem.. skang nih absorber belakang aku dengan brek macam ada masalah... lom gi check lagi.. jangan absorber bocor dah..

kalau waja mivec no komen....


wAa...
[url=<A]<A[/url][size=2]MrXLast
mAnyAk infO yEk...hEhE..
yEs enginE cAmprO mmg agAk sLOw pickUp bErbAnding mitsU n mivEc..
tApi kALAu pErfOmAncE untUk lOng diStAncE mUngkin mivEc pUn tAk tAhAn...
lAst akU pErnAh drivE dEngAn 200km/h mAintAin dAri kL sAmpAi tApAh or ipOh (kALAu tAk sALAh) mmg sErOnOk..
lEbEy² lAgi biLE rpm nAk mAsUk 4000 kE 5000...sEbAb cAmprO diE adE sAtU syStEm (yAng mmg akU tAk ingAt apA diA) biLE mAsUk kE 5000 tU lAjAk diE lAin mAcAm...
dAn pAdA pEnggUnA² cAmprO bLEy lAa nAk tEst ngAn lAncEr gt kALAu nAk mAin lOng diStAncE..sEbAb lAncEr gt akAn cUt off enginE biLE mAsUk 190km/h cAmprO 220km/h bLEy lEnjAn lAgi...(tApi pAstikAn enginE kO dAa sErbiS lAaa...) tApi ingAt yAng tErsAyAng...hHEEhE...
[size=2][SIZE=2]       R i a n g   .   R i a   .   R a y a         
dah  berderet  R3  bolehla  bikin  union[/FO
apis8ty4
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 106
Joined: Mon 27 Nov 2006 02:52 pm
Location: gOmbAk

Waja Campro vs Waja Campro CPS

Postby malikhkb » Wed 16 Sep 2009 02:12 pm

antara campro and campro cps dah tentu yg cps lebih pikap kan...enjin CPS (Penukaran Profil Sesondol) dan VIM (Rongga Masukan Boleh Laras). Teknologi CPS adalah teknologi pemasaan injap boleh laras yang dibangunkan serupa dengan teknologi VTEC oleh Honda dan VVT-i oleh Toyota, tetapi bezanya ialah CPS menukar profil sesondol dengan menggunakan tapet tindakan terus dengan pin pengunci manakala VTEC dan VVT-i pula menggunakan lengan jumpelang dengan pin pengunci[U]. [/U]Setakat aku dok try naik dlm 2 minggu ni, membanggakan enjin cps ni. nak potong pun klu maintain 80km...potong gitu je, gear x tukar ke 3 pun...(auto trans). ambik selekoh pun selamba je walaupun 90km. lain masalah x de....baru2 biasalah..tengok lah sebulan dua ni...nanti kawe oyat ko demo....
<hajipc>
User avatar
malikhkb
Ahli Tak Rasmi
 
Posts: 22
Joined: Sat 22 Aug 2009 11:34 am
Location: Pengkalan Chepa, Kelate


Return to Waja

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron